Strona głównaTech3 części rowerowe, które musisz regularnie wymieniać

3 części rowerowe, które musisz regularnie wymieniać

Kupujesz nowy rower. Zaczynasz go często używać i za każdym razem tak samo cieszysz się z jazdy. Jednak po kilku miesiącach intensywnej eksploatacji masz wrażenie, że nie jeździ się nim tak przyjemnie, jak na samym początku. Czy dzieje się z nim coś złego? Niekoniecznie – rower, jak każdy inny pojazd, wymaga po prostu regularnej konserwacji i koniecznych napraw, a niektóre części rowerowe najzwyczajniej w świecie się zużywają. Sprawdź, które z nich będziesz wymieniał najczęściej, i nie pozwól, by jakakolwiek awaria zepsuła Ci przyjemność z jazdy.

Części rowerowe – o które z nich trzeba się szczególnie zatroszczyć?

Na części rowerowe składa się mnóstwo elementów, których prawidłowe działanie gwarantuje płynną jazdę. Rzadko jednak o tym pamiętamy, a scenariusz przytoczony na wstępie nie jest wcale tak rzadki, jak mogłoby się wydawać. Niestety większość osób wychodzi z mylnego założenia, że rower zakupiony w sklepie będzie sprawował się tak samo dobrze po setkach przejechanych kilometrów, i to bez sprawdzania jego stanu technicznego. To podstawowy błąd – niektóre części rowerowe ze względu na swoją charakterystykę i zastosowanie wymagają wymiany znacznie częściej od pozostałych. Poniżej przedstawiamy te części do rowerów, na które zawsze powinniśmy zwracać szczególną uwagę.

Klocki hamulcowe, czyli podstawa bezpiecznej jazdy

Raczej zbędne jest tłumaczenie, dlaczego hamulce w każdym rowerze odgrywają tak istotną rolę. Zużyte tarcze czy klocki hamulcowe w zasadzie uniemożliwiają komfortową jazdę – nawet w przypadku rekreacyjnych wycieczek, podczas których zazwyczaj nie staramy się pobijać rekordów prędkości. To, jak szybko zużyją się hamulce rowerowe w naszym jednośladzie, zależy przede wszystkim od terenu, w jakim się poruszamy. Jeśli preferujemy wymagające trasy pełne wzniesień, zjazdów i nierówności możemy być pewni, że klocki czy tarcze zaczną odmawiać posłuszeństwa po stosunkowo krótkim czasie. Nie oznacza to oczywiście, że całkowicie stracą możliwość działania. Początkowymi objawami zużycia klocków jest wydłużona droga hamowania – fizycznie “czujemy”, że nasz rower nie zatrzymuje się tak pewnie, jak powinien. W skrajnych przypadkach hamulce zupełnie odmawiają posłuszeństwa. By się przed tym zabezpieczyć, warto raz na jakiś czas upewnić się, że wcięcia w okładzinach klocków są cały czas widoczne. Jeśli są one płytkie lub wcale ich nie widać, oznacza to, że nadszedł czas na wymianę.

Opony, czyli fundament przyczepności

Wydajne ogumienie w rowerze to kolejny element, bez którego możemy zapomnieć o bezpiecznej i przyjemnej jeździe. Pierwszym sygnałem, że opony rowerowe tracą swoje właściwości, jest znaczna utrata przyczepności, wyczuwalna szczególnie na zakrętach. Do tego dochodzi większa podatność na przebicie (mocno starte bieżniki sprawiają, że opona jest cieńsza). Szybkość ścierania się bieżnika zależy w dużej mierze od rodzaju opony – inaczej będą zachowywały się opony typu semi-slick, a jeszcze inaczej te z bieżnikiem z kolcami. Podstawowym wyznacznikiem zużycia się opony jest właśnie stan bieżnika. Podobnie jak w przypadku opon samochodowych przyjmuje się zasadę, że jeśli zetrze się on całkowicie, opona nadaje się do wyrzucenia. Oczywiście nie dotyczy to np. opon z fabrycznym bieżnikiem gładkim.

Układ napędowy, czyli jedne z najmocniej eksploatowanych części do rowerów

Układ napędowy w rowerze składa się z 3 części: korb, kasety oraz łańcucha. Z uwagi na obciążenia, jakimi są regularnie poddawane, zużywają się one stosunkowo szybko, mimo solidnej budowy z metalu. Gdy w czasie jazdy doświadczamy “przeskakiwania” łańcucha (co następuje w momencie, gdy łańcuch ześlizguje się po startych zębach) oznacza to, że nadaje się on do wymiany. Szybkość jego zużycia wynika przede wszystkim z warunków, w jakich jeździmy, konserwacji (lub jej braku) oraz z kadencji, czyli częstotliwości pedałowania. Gdy po wymianie łańcucha na nowy nadal doświadczamy wspomnianych objawów, możliwe, że problem leży również po stronie kasety, której zębatki powinny mieć kształt kwadratów (w uszkodzonej korbie zaobserwujemy zębatki trójkątne).

Właściwa konserwacja roweru zagwarantuje nam bezpieczeństwo i komfort jazdy, dlatego tak ważne jest dbanie o regularne naprawy i wymiany poszczególnych części rowerowych. Dobry sklep rowerowy powinien zatem znaleźć się wysoko na Twojej liście życzeń. Sprawdź ofertę dostępnych części do rowerów na lulagoga.pl i przekonaj się sam! A jeśli szukasz porad, jak przeprowadzić konserwację roweru lub jaki sprzęt do niego dokupić, zajrzyj na lulagoga.pl/blog.

Źródło zdjęć: shutterstock.com

ZOSTAW ODPOWIEDŹ

Proszę wpisać swój komentarz!
Proszę podać swoje imię tutaj

Must Read