Ile kosztuje realne utrzymanie samochodu w firmie?

Ile należy wydać na auto w ciągu całego okresu jego eksploatacji w firmie? Czy wiesz, że kwota ta może przekroczyć wartość niewielkiej nieruchomości? Sprawdź, co wchodzi w skład kosztów utrzymania auta oraz ile realnie kosztuje utrzymanie samochodu w przedsiębiorstwie.

Co wchodzi w skład kosztów związanych z utrzymaniem samochodu?

Wiele osób zapomina, że poza samym zakupem samochodu – który już stanowi spore obciążenie dla budżetu – dochodzi wiele różnych kosztów eksploatacyjnych, serwisowych i ubezpieczeniowych. Do kosztów zaliczyć należy koszt dbania o auto, koszt zakupu opon i ich wymiany, rejestrację pojazdu, a także ewentualne koszty napraw, gdy kupujemy auto używane. Jeżeli zakup auta będzie finansowany za pomocą kredytu inwestycyjnego, do kosztów należy doliczyć także całościowe koszty uzyskania kredytu wraz z jego oprocentowaniem.

Koszty użytkowania samochodu

Na koszty użytkowania auta wpływa przede wszystkim to, jak intensywnie będzie ono wykorzystywane. Auto codziennie eksploatowane przez przedstawiciela handlowego będzie o wiele droższe w utrzymaniu od samochodu do sporadycznego firmowego użytku. Licząc koszty użytkowania samochodu, należy wziąć pod uwagę koszt przejechania 1 km oraz koszty średniomiesięczne, które wynikają z planowanego przebiegu i okresu użytkowania pojazdu. Może okazać się, że użytkowanie 10-letniego auta przez 4 lata, które przejedzie w tym czasie 120 tys. km, będzie przewyższać jego wartość nawet 2-krotnie. A to dopiero wierzchołek góry lodowej.

Koszty związane z finansowaniem i eksploatacją

Używane auto kupowane za gotówkę to najmniej korzystny scenariusz dla przedsiębiorcy. Po pierwsze – używany pojazd prędzej czy później (a zwykle prędzej) wymagać będzie serwisu oraz napraw. Poza tym kupno samochodu za gotówkę nie zapewni takich korzyści podatkowych, jakie oferują wynajem długoterminowy lub leasing samochodu.

Poza kosztami napraw, na przedsiębiorcę spadnie obowiązek uiszczenia 2% podatku PCC, rejestracji oraz ubezpieczenia samochodu. Należy doliczyć również czas i koszty związane z poszukiwaniem lub sprowadzeniem konkretnego modelu.

Koszt utraty wartości

Wyliczając koszt utrzymania firmowego auta, nie należy zapominać o utracie jego wartości rezydualnej. Na tempo i wysokość jej utraty wpływ ma wiele czynników – m.in. marka, wyposażenie, przebieg, wiek czy segment. Można jednak przyjąć, że nowe auto po 3 latach eksploatacji utraci nawet 30-50% swojej początkowej wartości, a w kolejnych latach będzie tracić 12-15% wartości rocznie. Najmniejszą utratę wartości rezydualnej odnotowują marki premium, takie jak BMW, Mercedes czy Lexus.

Budżet na zmianę samochodu

Użytkowanie auta w firmie to nieustanne pasmo kosztów, a eksploatowany samochód z czasem będzie wymagał wymiany. Dlatego też należy zawczasu pomyśleć o budżecie na jego zmianę. Chcąc wymienić auto na nowszy model, konieczne jest odłożenie kwoty odpowiadającej równowartości utraty wartości obecnego auta w czasie oraz jego obecnego kosztu, co stanowić będzie kolejne spore obciążenie finansowe dla przedsiębiorstwa.

Nie martw się o koszty – wybierz wynajem długoterminowy

Coraz więcej przedsiębiorców, którzy chcą uniknąć ukrytych kosztów oraz obowiązków związanych z utrzymaniem firmowego auta, wybiera wynajem długoterminowy. Płacąc stałą comiesięczną ratę, zyskują dostęp do nowego auta dostosowanego do osobistych preferencji, spłacając w racie wynajmu niemal wyłącznie jego utratę wartości w czasie. Na barkach firmy wynajmującej spoczywa rejestracja, ubezpieczenie, zapewnienie kompletu opon z ich wymianą oraz wszelkie naprawy i serwis w trakcie trwania umowy.

ZOSTAW ODPOWIEDŹ

Proszę wpisać swój komentarz!
Proszę podać swoje imię tutaj