Jakie ogrzewanie postojowe wybrać?

Ogrzewanie postojowe to duże udogodnienie dla osób poruszających się pojazdami w warunkach zimowych, które można swobodnie zamontować właściwie w każdym aucie. Będzie stanowiło nie tylko źródło oszczędności, ale też przyczyni się do większego komfortu i bezpieczeństwa jazdy w niskich temperaturach. Najbardziej popularne niezależne systemy to ogrzewanie postojowe wodne oraz powietrzne. Czym się charakteryzują i które lepiej wybrać?

Ogrzewanie wodne

System wodny zapewnia nie tylko ogrzewanie samej kabiny kierowcy, ale też podnosi temperaturę w komorze silnika jeszcze przed jego uruchomieniem, zatem możliwe będzie bezproblemowe odpalenie jednostki nawet przy bardzo chłodnych warunkach na zewnątrz. Pod maską samochodu umieszczany jest specjalny agregat, podłączony do systemu chłodzenia pojazdu. Urządzenie posiada swoją pompę paliwa oraz cieczy chłodzącej, zatem spala substancję pobraną z silnika w wyznaczonej do tego komorze. W trakcie tego procesu wytwarzane jest ciepło podgrzewające ciecz, a ta ogrzewa silnik oraz dzięki nawiewom także samo wnętrze samochodu.

Ogrzewanie powietrzne

Funkcjonuje zgoła inaczej niż pierwsze rozwiązanie, przede wszystkim zapewniając ocieplenie jedynie wnętrza pojazdu i nie przyczynia się do wzrostu temperatury silnika. Uproszczony schemat działania polega na zasysaniu chłodnego powietrzna ze środka lub z zewnątrz samochodu, po czym ogrzania go dzięki procesowi z udziałem agregatu (powietrze przepływa przez komorę spalania i się nagrzewa) i wypuszczeniu do wnętrza. Bardzo sprawnie podnosi zatem temperaturę w aucie, lecz nie wpływa w żaden sposób na pomoc w pracy silnika, tak jak ma to miejsce w kontekście ogrzewania wodnego.

Jakie są wady i zalety poszczególnych wariantów?

Oba rozwiązania mają swoją charakterystykę i znaczną ilość plusów, choć obarczoną też pewnymi minusami. Na pewno warto zaznaczyć na wstępie, że bez względu na wariant sam system jest bardzo pomocny dla kierowców i to zarówno tych bardziej, jak i mniej doświadczonych. Poruszanie się w trudnych warunkach zimowych jest nie lada wyzwaniem i przy bardzo niskich temperaturach często należy odpalić samochód jeszcze przed startem, a także zająć się odkuwaniem lodu oraz zeskrobywaniem zmarzniętego śniegu. Dzięki dodatkowemu ogrzewaniu ułatwimy sobie ten początek i przystąpimy do jazdy szybciej oraz w bardziej komfortowych warunkach w samym aucie.

Wspólnym mianownikiem obu typów ogrzewania jest to, że pozwalają one na szybkie ocieplenie wnętrza pojazdu, choć należy zaznaczyć, że szybciej dokona tego wariant powietrzny. Z drugiej jednak strony ogrzewanie wodne oddziałuje także na silnik, umożliwiając szybkie odpalenie samochodu nawet przy dużych mrozach. Wpływa to pozytywnie na kondycję silnika i jego trwałość, co odbije się korzystnie zarówno na naszym portfelu, jak i na mniejszej szkodliwości względem środowiska, bowiem zużywane jest mniej paliwa, aniżeli potrzebne byłoby do zwykłego rozgrzania silnika przed jazdą. Jeszcze mniejsze zapotrzebowanie na paliwo ma ogrzewanie powietrzne, choć nie wpływa na samą jednostkę silnika, więc ten musi startować w tradycyjny sposób. Jest to w zasadzie jedyny mankament tego drugiego wariantu. Do pozytywów rozwiązania powietrznego można jeszcze zapisać to, iż działa bardzo cicho i pobiera też niewiele prądu. W kontekście ogrzewania wodnego na minus można zapisać jedynie to, że zużywa nieco więcej prądu oraz sporo więcej paliwa, lecz ogrzewanie silnika stanowi tutaj sporą rekompensatę.

Podsumowując główne zalety ogrzewania wodnego to:
– szybkie ogrzanie wnętrza pojazdu i silnika
– umożliwienie natychmiastowego odpalenia silnika nawet w bardzo niskich temperaturach zewnętrznych
– raczej niski pobór prądu
– mniej zużycia paliwa niż na tradycyjne rozgrzanie silnika.

W kontekście ogrzewania powietrznego będzie to:
– bardzo szybkie ogrzanie kabiny (nawet w kilka minut)
– duża łatwość montażu oraz obsługi
– cicha praca
– bardzo niewielki pobór prądu.

Na które rozwiązanie się zdecydować?

Jeżeli przyjrzeliśmy się czym charakteryzują się oba systemy i porównaliśmy sobie ich wady oraz zalety, to pora zastanowić się po który wariant lepiej sięgnąć. Uwzględnienie poszczególnych korzyści prowadzi do dość jasnej konkluzji, że w kontekście samochodów osobowych (zarówno mniejszych, jak i większych) oraz niezbyt dużych aut dostawczych, optymalnym wyborem będzie ogrzewanie wodne. Z kolei po ogrzewanie powietrzne chętnie sięgają osoby korzystające z pojazdów użytkowych i mowa tu nie tylko o samochodach ciężarowych, ale też użytkownikach maszyn budowlanych oraz rolniczych lub też innych aut przeznaczonych do większego przewozu.

Zapraszamy do zapoznania się z ofertą sklepu truck-expert.pl

Jakie ogrzewanie postojowe wybrać?
Rate this post

ZOSTAW ODPOWIEDŹ

Please enter your comment!
Please enter your name here