Zdrowy sen – jak i na czym spać, aby dobrze wypocząć?

Higiena snu to jeden z ważniejszych elementów równowagi i zdrowia psychofizycznego. Sen odpowiedniej jakości sprzyja regeneracji somatycznej organizmu oraz poprawia kondycję ciała i umysłu. Poprawę komfortu spania warto zacząć od wybrania odpowiedniej poduszki i optymalnej pozycji leżenia.

Jak spać to tylko z poduszką!

Zachowanie zasad higieny snu sprzyja regeneracji psychosomatycznej organizmu i warunkuje jakość jego funkcjonowania w ciągu dnia. Przerywany sen z powodu potrzeby poprawiania poduszki lub zmiany pozycji leżenia stanowi wyraźny sygnał o niskim komforcie odpoczynku, który zwykle przekłada się na różne dolegliwości (bóle głowy i pleców, sztywność karku czy zmęczenie i rozdrażnienie).

Poprawie jakości spania i ustępowaniu objawów zaburzeń snu sprzyja odpowiednia poduszka. Miękka i duża kojarzy się z luksusem, ale zapada się w niej głowa i prowadzi do wzmożonego napięcia mięśni karku. Spanie na płasko również zaburza krzywizny kręgosłupa i przeciąża jego struktury, nie sprzyjając doznaniom relaksu. Optymalnym rozwiązaniem jest poduszka o umiarkowanych właściwościach, zapewniająca jednocześnie stabilne podparcie grzbietu w miejscach narażonych na obciążenia oraz pełną wygodę leżenia dzięki elastycznym i przytulnym w dotyku włóknom i trwałym splotom.

Sklep MedMe posiada szeroki asortyment poduszek ortopedycznych, które odpowiednio pozycjonują kręgosłup szyjny i piersiowy, pośrednio wpływając na ułożenie niższych segmentów aparatu ruchu oraz miednicy. Specjalistyczne wezgłowia z profilowanymi wgłębieniami np. na kark i głowę lub poduszki zapamiętujące kształty zapobiegają odkształceniom kręgów i przeciążeniom statycznym ich najbliższych struktur. Sprzyjają ponadto rozluźnieniu struktur kurczliwych grzbietu podczas spania i jednocześnie utrzymują fizjologiczny kształt kręgosłupa. W zależności od wybranej pozycji leżenia można zaopatrzyć się w dodatkowe poduszki, kliny i krążki, odciążające inne części ciała, zapobiegające odleżynom, poprawiające krążenie czy perystaltykę jelit. Dla poprawy zdrowia i zwiększenia komfortu leżenia np. na boku poduszkę umieszcza się między kolanami. Taki zabieg pozwala odciążyć staw biodrowy zewnętrzny, udrożnić przepływ krwi i limfy w pachwinach oraz zapobiec rotacji dolnego odcinka kręgosłupa.

Jakie pozycje do spania są zdrowe?

Jedną z bardziej powszechnych i wygodnych pozycji do snu jest ułożenie embrionalne, czyli leżenie na boku z podkulonymi nogami i skulonym kręgosłupem, jednak decydując się na taką pozycję warto wybrać lewą stronę i pamiętać o wyprostowanych plecach. Takie ułożenie jest najbardziej korzystne dla zdrowia. Pozwala nie tylko odciążyć kręgosłup i klatkę piersiową, ale także narządy wewnętrzne brzucha i miednicy. Spanie na lewym boku z poduszką między kolanami polecane jest szczególnie kobietom w ciąży. Najmniej zdrowe jest leżenie na brzuchu. Taka pozycja obciąża struktury kręgosłupa szyjnego, wymuszając asymetryczną, nienaturalną pozycję skrętną karku. Ponadto uciska klatkę piersiową i trzewia, utrudnia oddychanie, zwłaszcza wdech, a także spowalnia perystaltykę jelit i sprzyja tworzeniu się abstrakcyjnych snów.

Zdrowy sen – jak i na czym spać, aby dobrze wypocząć?
Rate this post

ZOSTAW ODPOWIEDŹ

Please enter your comment!
Please enter your name here